woensdag 6 februari 2013

Trends in Nederlands taalgebruik

De boeken 'Taal is zeg maar echt mijn ding' en 'En dan nog iets' van Paulien Cornelisse las ik achter elkaar uit. In deze boeken geeft zij trends in taalgebruik weer, opmerkelijk woordgebruik en leuke dialogen. Zo nu en dan heb ik hardop gegiecheld om een goede grap of een herkenbare uitspraak. Een heerlijk vermaak, vooral tijdens de koude dagen. Opgekruld op de bank met een fleece dekentje over je heen en een kop thee onder handbereik. Herken je dat? 

Misschien wordt het tijd om weer eens een goed boek uit de kast te pakken of te lenen van de bieb. Of beter nog, om boeken uit te wisselen met de buren of vriendinnen. Ik heb de volgende boeken thuis voor je klaarliggen.
Deze boeken van Cornelisse stonden op mijn verlanglijstje en ik kreeg ze voor mijn verjaardag. Zo leuk om zelf te hebben! Het maakt me alert om zelf ook opmerkelijke uitspraken te verzamelen.

Tijdens het eerste boek ontdekte ik dat ik het al had gelezen. Maar dat maakte niet uit, nu vallen andere dingen op. Net als met een film waarvan de titel je niet zoveel zegt en de beelden je opeens bekend voor komen. Toch ben je weer benieuwd hoe het afloopt en wat er tussentijds gebeurt en dus blijf je lekker kijken. Of in dit geval, blijf je lezen en is het heerlijk om weg te dromen in een goed boek.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten